Halvdagstur i Nordvästra Skåne i oktober 2023.

Tisdagen den 24 oktober 2023 hade Strokeföreningarna Öresund/Nordvesten en bussutflykt i vårt Nordvästskånska närområde i handikappanpassad buss.
Vi inledde med ett besök i gruvorten Nyvång i Åstorp Kommun – centralt belägen i Nordvästra Skånes utsträckta kolbrytningsområde under 1900-talet. Där besökte vi Gruvmuséet och fick en mycket intressant guidad visning. Vår guide berättade, att där var ner till etthundra meter djupa gruvschakt och femtiosju mil gruvgångar. Enbart i Nyvång arbetade femhundra män under jordytan och tre hundra ovan jord. Kolgruveutsträckningen i Nordvästra Skåne gjorde den till Sveriges största kolgruva. Andra till namnet mer kända gruvorter i gruvsystemet är Höganäs och Bjuv.
Vi lärde oss mycket om livet i dåvarande samhället Nyvång, vilket ju kretsade kring gruvan.
År 1903 skedde provborrning, och genom investeringar av bankiren Carl Cervin inleddes kolbrytningen 1910. År 1966 började oljan tränga ut kolet som energikälla, och kolbrytningen upphörde.

Gruvan i Nyvång. Foto Dan Löwenstein. Klicka för större bild.

En biprodukt och avfall från kolbrytningen var slagg. Slagghögen i Nyvång här ovan reser sig ståtligt inför bilisterna på intilliggande E4 och påminner om dåtidens kolbrytning.

Klicka för större bild. Foto Eva Björklund.

Gruvans grundare Carl Cervin har fått ”eget” schakt – nerfart till gruvan. Byggnaden här ovan är idag inrett som muséum. Bilderna visar fram – och baksidan av samma byggnad.

Information från gruvan. Foto Eva Björklund. Klicka för större bild.

Vi intog därefter lunch på den trevliga restaurangen Senioren i Klippan.
Mätta och belåtna begav vi oss nästgårds till den år 1879 grundade Yllefabriken i Klippan med dess tillverkning av ylleprodukter. Mest känt är dess yllefiltar. Vi gick runt och botaniserade bland filtar, plädar, m.m, och vi handlade en del.

Väskorna är gjorda av filtat ylle. Foto Eva Björklund.

Glada, nöjda och fyllda med kunskap om kolbrytning och ylleprodukter rundade vi av med gott eftermiddagskaffe på gårdsbutiken Sånnagården i Kvidinge innan det bar hemåt i det vackra höstliknande landskapet.

Tack alla för en trevlig och underbar utflyktsdag.