Medlemsträff i Helsingborg november 2022.

Börje Sjöholm. Klicka för större bild!

Torsdagen den 17 november 2022 hade Strokeföreningen Öresund månadsmöte på Ringstorp. Pensionerade poliskommissarien Börje Sjöholm var inbjuden att berätta om sitt polisliv. Börje berättade om, varför polisen blev hans yrkesval. Hans polisbana har varit bred, och ur denna plockade han några godbitar att berätta om. Dessa illustrerade han med bildmaterial.
Länge var han vid Säkerhetspolisen, Säpo, och var då livvakt åt såväl höga svenska statspersoner i Sverige och vid deras vistelser utanför Sverige såsom åt utländska sådana vid deras besök i Sverige. Spännande episoder och flera tunga statspersoner och diplomater passerade revy i hans berättelse. En livvakt måste lära och finna sig i olika miljöer, och en av flera viktiga saker är då att kunna ”äta med kniv och gaffel.” T.ex har han deltagit på Nobelfesten iklädd frack och har flugit med överljudsplanet Concorde. Förutom livvaktsuppdraget så arbetade Börje med andra uppgifter inom Säpo. Han gav oss en klar bild av dess verksamhet och några av sina spännande uppdrag i jakten på spioner och terrorister.

Kommen från Säpo blev Börje chef och ansvarig för grova brott, framför allt mordutredningar. Listan kan göras lång över alla de utredningar, som Börje ansvarat för. Ett av dessa var en rikskänd seriemördare, där vi detaljrikt fick veta de olika stegen i utredningen från ”scratch” till domstolens utslag – livstids fängelse. En annan var kriget mellan motorcykelgängen i Skåne på 1990-talet.

Från början till slut satt vi alla fängslade av Börjes mycket intressanta och spännande berättande – här och var med humoristiska inslag.
Efter att Börje svarat på följdfrågor från publiken, så fikade vi, och vår ordförande Alf gav föreningsinformation.

Tack Börje Sjöholm för en mycket intressant och lärorik berättelse om ditt polisliv, polisen och rättsväsendet.
Tack för en trevlig eftermiddag!