Må bra dagar på Furuboda 2023.

Skolan med den vackra naturen. (Foto Alf Wallin) Klicka för större bild.

Måndagen den 7 augusti 2023 samlades vi medlemmar i Strokeföreningen Öresund/Nordvesten i våra respektive föreningsorter för att tillsammans bege oss till Furuboda Folkhögskola i Yngsjö. Resan skedde i en handikappanpassad buss med vår duktige chaufför Urban. Här på Skånes östra sida och vid havet tillbringade vi fem underbara dagar. Vi fick aktivera hjärna, hjärta, det goda humöret och njuta av den vackra havsnära naturen. Urban körde oss på flertalet halvdagsutflykter till intressanta objekt.

Av dessa kan nämnas Autoseum Bil -och Leksaksmuseum i Simrishamn, där bl.a. en hyperstor mängd fordon av äldre modell fångade vårt intresse.
Den förre FN-chefen Dag Hammarskjölds fastighet i Backåkra kallade till besök med fyllig och intressant guidning.
I Åhus ett guidat besök på Repslagarmuséet och Tobaksladan, ett minne från det tobaksodlande Åhus. Ej att förglömma ortens egen Ottoglass.
Landskapet och vyerna i Yngsjöbygden och på Österlen, där vi färdades i vår buss, gav fina intryck och sköna upplevelser.
Kaffestunderna förgyllde samvaron.

På förmiddagarna hade vi intressanta föreläsningar och kroppsövningar.
Logopeden Håkan Larsson berättade om hjärnas olika funktioner.
Vår Göran Hassel berättade om socialt samspel, där han bjöd på sig själv och sina upplevelser.
Den strokedrabbade Magnus Karlsson berättade om matlagning med endast en fungerande arm.
Vårt mål i livet är god livskvalitet, och kuratorn Anna Persson talade om vår kost, stress, sömn och fysisk aktivitet.

Fysioterapeuten Maria Walles ledde sittgympa.
Vår LIV-ledare Hamed, Lotta och Göran i vårt projekt Mera Liv ledde sköna upplevelser till musik, olika balansövningar och andra medvetna rörelser samt fallteknik.

På kvällarna hade vi trevliga samkväm, där bl.a. vår kunnige Rolf bjöd på ölprovning. Till detta serverade han gott tilltugg, som han själv gjort.
Avslutningskvällen hade vi räksmörgås.

Under vistelsen på Furuboda hade vi bra boende och fin förplägnad.

Fredagen den 11 augusti styrde vi kosan hem till vår västra Skåneända med sköna och intressanta reseminnen.

Tack vår ordförande Alf Wallin för den fina resan och vistelsen på Furuboda, och som du med stort och idogt arbete ordnat och genomfört.
Tack personalen på Furuboda Folkhögskola för Ert stora bidrag till den här underbara vistelsen hos Er.
Tack Urban för att Du kört oss tryggt och bra till och från Furuboda och i det skånska landskapet till alla de ställen, vi besökte. Som uppvuxen ”på plats” bidrog dina intressanta kunskaper mycket i vår kunskapstörst.
Tack gruppen för det fina kamratskapet och den goda stämningen.