Ädelfors maj 2022

På väg mot Ädelfors folkhögskola.

Så var det äntligen dags, att vi i Strokeföreningen Öresund/Nordvesten kunde företa den efterlängtade resan till Ädelfors Folkhögskola i Holsbybrunn vid Vetlanda – en resa som har uppskjutits flera gånger pga. pandemin.

Måndagen den 16 maj 2022 tidig morgon avreste vi från vår hemmaplan Nordvästra Skåne i handikappanpassad buss till Ädelfors Folkhögskola, och efter fikapaus på vägen dit anlände vi till den fina, nyrenoverade och naturnära anläggningen. Flera av oss i gruppen hade varit här tidigare i liknande arrangemang. Den trevliga matsalen med sin goda mat bjöd in till lunch, varvid Cicci presenterade sig och önskade oss välkomna. Därefter vi påbörjade eftermiddagens program – guldgrävning.

Rolf Guldström

Ädelfors vid Vetlanda är känt för sin guldhantering. Man hittade guld här redan på 1700-talet, och orten har haft en guldgruva. Det finns fortfarande guld utmed Emåns sandbankar, vilket lockar till guldgrävning.
Vi fick en fin guidning på plats av Rolf Guldström, som äger guldletarverksamheten, och se honom vaska guld. Han fick upp några guldkorn, som vi fick titta på.

Färgrik idyll på Visingsö. Foto Karin Käck

Efter en god nattsömn och härlig frukost begav vi oss på tisdagen mot småländska Gränna, varifrån en färja tog vår buss över Vättern till Visingsö. Där möttes vi av guiden Erna, som bor på ön, och som kunnigt och lärorikt guidade oss runt på hela ön. Hennes kunskap om ön var omfattande. I dess folkhögskola bjöds vi på mumsig varmrökt lax med potatis och tillbehör. Efter en innehållsrik och intressant dag var vi tillbaka i Holsbybrunn.

Onsdagen och torsdagen tillbringade vi på vårt boende med varierande program. På förmiddagarna i den digitala världen, där vi lärde oss att hantera våra mobiltelefoner och dator – en värld, som många av oss känner sig osäker i.
På eftermiddagarna i sundhetens värld, där Monica – som alltid kunnig i ämnet – botaniserade i goda kostvanor och sunt leverne. Hon visade upp björksav, granskott (små taggiga saker) och rostade nässlor – nyttiga näringar för vår kropp, och vi fick provsmaka. Vidare så kompletterade hon med rörelseträning. Ute spelade vi boule.

Wasa Lejon på Göta kanal

Fredagen bjöd på båttur på Göta Kanal. Vår buss körde till avreseplatsen Borensberg, och på vägen dit stannade vi till vid Cloettafabrikens butik i Ljungsbro. På den natursköna kanalfärden österut i det östgötska landskapet passerade vi två akvedukter och fick uppleva slusstrappan vid Berg, vår sluthållplats.
Carl Johans slusstrappa i Berg lyfter och sänker båtarna 19 meter till eller från sjön Roxen(vid vår färd sänktes vi till Roxen) och består av sju efter varandra placerade slussar. Varje sådan sluss är ett trappsteg mellan kanalen och sjön Roxen.
Det blev också en god lunch i båtens restaurang med fläskfilé, pepparrotssås och potatis. En upplevelserik och smakrik båtresa.

I gruppen var det god stämning, och på kvällarna samlades vi för samkväm med smörgås, kaffe och vin. Våra hjärnor fick kämpa med kluringar, vi hade charader och tipsrunda. Dagens upplevelser och annat gav mycket att prata om.

Fint runt Huskvarna museum.

Fyllda med trevliga minnen steg vi på lördagsmorgonen in i bussen för hemfärd till vår Skåneända. Dock via Huskvarna och besök i Huskvarnafabrikens museum, där vi fick många ”aha”-upplevelser. Alla är vi ju uppväxta med någonting, som kommer från den fabriken.

Alf, ett jättenöjt gäng vill tacka dig för den här härliga veckan, som genom ditt idoga arbete har kunnat genomföras och blivit så lyckad.
Tack vår chaufför Urban som kört oss i bussen tryggt, bra och säkert. Du var en av oss och bidrog till trevnaden under veckan.
Tack Ädelfors för allt det Ni gjort för oss, så att vår vecka hos Er blev så fin.

Foton Eva Björklund.