Söder om landsvägen.

Tisdagen den 20 juni 2023 hade vi ”Ängelholmare” i Strokeföreningen Nordvesten vår sommaravslutning, vilket brukar vara en heldagsutflykt. Vi bjöd in våra vänner i lokalavdelningen Öresund. Vårt mål för dagen var ”Söder om landsvägen”, alltså Södra Skåne.

(Foto av Britt-Marie Kristensson)

Vi började med en god lunch på Lillgården i Åkarp, en ort intill järnvägen mellan Malmö och Lund.

Eftermiddagen ägnade vi oss åt Johannamuséet i Skurup, som ligger mellan Malmö och Ystad. Där fick vi en guidad tur och upplevde underbara barndomsminnen. Vi avslutade med gott eftermiddagsfika i muséet.

Många av oss kände igen de här gamla tingen. Foto av Britt-Marie Kristensson)
Här ser vi Stålfarfar Gustav Håkansson från Gantofta. (Foto av Britt-Marie Kristensson)

Gustav Håkansson förvägrades att delta i Sverigeloppet på cykel 1951 mellan Haparanda och Ystad pga. sin höga ålder, 65 år gammal. Han struntade dock i detta och körde på sidan om hela sträckan och gick som förste man i mål i Ystad. Han körde på en sådan här enkel cykel av märket Kärnan, som ni ser på bilden ovan. Han fick namnet Stålfarfar.

Vi njöt av dagen i vårt trevliga sällskap och de vackra vyerna i vårt kära Skåne. Tack till vår ordförande Alf Wallin för en fin och intressant dag.