Bohusresan maj 2023.

Trädgårdsföreningen i Göteborg (Foto Britt-Marie Kristensson)

Strokeföreningen Öresund/Nordvesten anordnade en resa till Bohuslän 23 – 27 maj 2023 med boende i Ljungskile Folkhögskola. Vår handikappanpassade buss stod till vår tjänst under hela resan och under vistelsen i Bohuslän. Vår duktige chaufför Urban såg till, att resan till och från Ljungskile och alla färder till och mellan de olika sevärdheterna var trevliga och behagliga. Vår kunnige guide Bertil fyllde och fängslade oss med sin breda och intressanta kunskap om allt, som vi besökte och upplevde. Han valde ut många minnesvärda platser att besöka, och här några axplock. (Klicka på bilderna om du vill se bilderna större)

Vy från hotellet. (Foto Eva Björklund)

Här är den vackra utsikten från den fina anläggningen, där vi bodde, med sin trevliga personal.

Kära gamla minnen. (Foto Britt-Marie Kristensson)

Sillens hus i Klädesholmen grävde fram gamla kära minnen över de olika sillburkarna, som passerat framför våra ögon på matbordet och vid midsommarsnapsen.
Ett intressant besök här i ”Sillens Mecka” med sin bl.a. intressanta sillhistoria.

Repslagarmuséet (Foto Britt-Marie Kristensson)

Älvängen ligger utmed Göta älv mitt emellan Göteborg och Trollhättan. I sjöfararbygden besökte vi Repslagarmuséet och fick lära oss historian om repets tillverkning. Här och nu såg vi och fascinerades av, hur skickliga hantverkare utförde repslagning på gammalt manér. Tankarna går tillbaka till tiden, då Svenska Ostindiska Kompaniets fartyg ”Göteborg” under företagets storhetstid på 1700-talet seglade på Kina. En exakt kopia av fartyget ”Göteborg” är idag byggd av entusiaster, och det lade till i Helsingborg år 2022 på sin väg till Kina. Fartygets trossar(rep) är tillverkade här i Älvängen.

Hällristningarna i Vitlycke. (Foto Britt-Marie Kristensson)

Hällristningarna, som vi såg här i Vitlycke vid Tanums Hede, är en del av Världsarvet, Alltså något, som är så värdefullt, att det är en ”angelägenhet för hela mänskligheten att bevara det för framtida generationer”.

Smögens brygga. (Foto Eva Björklund)

Flints handelsbod på Flatön har historiska anor. Här uppehöll sig Evert Taube, och inne i butiken satt han ofta och skrev. Med TV-serien ”Saltön” i minne besökte vi Grundsund, där serien spelats in.
I den här vackra vyn på Smögen promenerade vi på den drygt halv kilometer långa bryggan – en underbar upplevelse.

Vacker vy. (Foto Britt-Marie Kristensson)

Där vi färdades och vistades i det vackra Bohusländska landskapet med sin natur, hav och sina klippor var en njutning.

Härlig buffé. (Foto Eva Björklund och Ingrid Jönsson)

Veckan var en fin kulinarisk upplevelse, bl.a. fisk -och havsrätter, som hör landskapet till.

Helsingborgsöl. (Foto Eva Ekman)

På kvällarna hade vi samkväm, varav en kväll en Evert Taube afton.
Rolf i vårt sällskap satte oss kunnigt in i ölets värld, och vi hade ölprovning, en intressant och smakrik upplevelse.

Allt trevligt har sin ände, och den 27 maj gick resan tillbaka till vår Skåneända.  På ”nervägen” stannade vi dock till vid Trädgårdsföreningen i Göteborg – bilden i reportagets ingress.

Ett stort tack till:
Vår ordförande Alf Wallin för den här fina resan, som du med ett gediget arbete ordnat och förberett.
Vår duktige guide Bertil, som tog hand om oss under vistelsen i Bohuslän och bidrog med trivsel och kvalitet.
Vår chaufför Urban för din bra och trygga körning.

Den trevliga personalen på Ljungskile folkhögskola.
Alla i vårt gäng för den trevliga veckan med god stämning och sammanhållning.