Inspirationskurs på Ädelfors februari 2020.

Säg ”Ädelfors” i Strokeföreningen Öresund/Nordvesten och tankar associeras med härlig och skön vistelse bland trevliga människor i en vacker anläggning i det natursköna Småland.

Måndagen den 17 februari 2020 tidig morgon avreste ett gäng medlemmar i Strokeföreningen Öresund i handikappanpassad buss från vår Skåneända till Ädelfors Folkhögskola vid Vetlanda.  Under fyra dagar skulle exerceras hjärta, hjärna, det goda humöret och nyttiga kunskaper insupas. Allt under under parollen ”Att påverka sin livssituation” De flesta av oss var sedan tidigare ”barn i huset”. Vår ordförande Alf Wallin hälsade oss välkomna, och stämningen i bussen var god.

Här anländer vi till Ädelfors Folkhögskola.
Vi bodde i dessa byggnader.

Vid vår ankomst hälsades vi välkomna av Cicci. Vi började vår vistelse med en god lunch i den fina och trevliga restaurangen med dess goda mat, innan vi gjorde oss hemmastadda i våra sköna sovrum.

Cicci gav oss en bred information om Ädelfors Folkhögskola och allmänt om folkhögskoleverksamheten i Sverige. Hon bjöd också på flertalet tankenötter såväl i vår sal ”Wilhelm Moberg” såsom att leta upp angivna saker i den stora anläggningen.

Jessica ledde oss skickligt in i datavärlden. En grannlaga uppgift i en grupp ”gamlingar” med så olika kunskaps-och användningsområden. Hon knöt samman säcken och lärde ut sådant, som var av nytta och intresse för oss alla.

Monica inledde med sittgymnastik, vilket kan låta som lite lättgympa … men inte!! Vi fick alla en rejäl genomkörare!
Hon redogjorde för, hur viktigt det är för äldre att engagera sig, och hon berättade om den lokala Seniorakademien med de tre stödbenen Friskvård, Data och Sociala Gemenskapen.
Hennes huvudtema var ”Hjärnsmart mat”, som handlade om förhållandet mellan hjärna och mage, en viktig länk i vårt leverne. Grundligt djupdök vi i denna till stor del ”mikrobiska värld”. Viktigt är bl.a. att äta rätt, och Monica gav matnyttig information om rätt kost och vitaminer.

För oss handikappade är det ju viktigt att bemötas positivt av samhället, både från myndigheter och från gemene man. Så är det tyvärr inte alltid. Mycket finns att göra. Ämnet togs upp av Rolf, som är väl insatt i handikapprörelsen, myndigheter och politiken. Vi kretsade kring problemen handikappad contra myndigheter, politiken och allmänheten. En pågående utredning om åtgärder på området är på remiss, och ett politiskt beslut inväntas. Rolf avslutade med fråga om våra synpunkter, och engagerade förde vi samtal i gruppen.

En konstrunda blev det med Lisbeth, som inlevelserikt berättade om de olika konstnärers verk, som finns uppsatta runtom i byggnaden.

Här njuts det.

En sådan här vistelse är för oss även ”Må Bra dagar”, vilket styrktes av den sköna ansiktsbehandling med mask, som vi fick av kunnig personal. Skolan har ett brett spectrum av utbildingar, bl.a. till personlig assistent. Där utbildas även massörer, och vi fick då även härlig kroppsmassage.

På kvällarna hade vi samkväm med hög stämning.

Mikael körde oss behagligt i bussen till och från Ädelfors. På ditvägen stannade vi för frukost i Ljungby med färsk morgonfralla och kaffe. På samma ställe med fika på hemvägen.

Här på Ljungbystopp åt vi frukost och fikade.

Ett tack till vår ordförande Alf Wallin, som ordnat med de här fina dagarna. Ett tack till all den fina, artiga och duktiga personalen på Ädelfors Folkhögskola. Vi har blivit mycket väl bemötta. Föreläsningar, förevisningar, övningar och vård har varit intressanta, givande och skickligt utförda.