Må Bra-dagar hösten 2019

Valjevikens Folkhögskola.

Måndagen den 7 oktober 2019 anlände förväntansfulla medlemmar i Strokeföreningen Skåne län till Neuroförbundets Folkhögskola Valjeviken i Sölvesborg för en tre dagars vistelse i den rekreativa  havs-och naturnära anläggningen. Vi var medlemmar från alla Skånes lokalavdelningar, bl.a. från vår avdelning Öresund/Nordvesten. Hjärna, hjärta och det goda humöret skulle exerceras och kunskaper insupas. Lösgjorda från de lokala reviren blev vi ett glatt Skånegäng.

Professionella gav oss intressanta och givande föreläsningar med efterföljande frågor och diskussioner. Duktiga instruktörer ledde oss i nyttiga och lärorika övningar.

Vi inledde med hjärntröttheten, som alla strokedrabbade lider av. En plåga från några månader till flera år. Analys om fenomenet och åtgärder att vidta.

Vad händer då en plötslig åkomma slår ut dig? Kampen att komma tillbaka och alla svårigheter, som du möter i samhället. Mycket kunskap och förmåga skulle kunna tas hand om med rätta förutsättningar och bemötanden.

När livet plötsligt får nya förutsättningar, t.ex. vid anhörigs stroke eller död. Chockfas-reaktionsfas-reparationsfas….ja, detta var grund till en analys, då vi utsätts för sorg och chock. Bland oss åhörare fanns ju många anhöriga till strokedrabbade.

Vi hade balansövningar och fick pröva hjälpmedel. Musikens positiva påverkan för strokedrabbade fick vi bekräftat i musiksalen. I den enorma badanläggningen hade vi vattengymnastik, och avslappnande Yoga avslutade vår underbara kursvistelse.

Här prövar vi olika hjälpmedel i den enorma idrottshallen.
Ostbrickan!

Under vår vistelse på Valjeviken umgicks vi med varandra, hade samkväm och ”bara vara”. Den fina maten i den trevliga miljön stärkte aptiten och bidrog till trevliga samtal vid matbordet. Vid ett kvällssamkväm hade vi ostbrickan (ovan), och kvällen förgylldes av den duktiga artisten Linda Lundkvist med fin sång och musik.

Utsikt över havet.

Den här fina vyn över havet har man på Valjeviken. Här och i den vackra omkringliggande naturen kan njutas och insupas lugn och ro.

Ett stort tack till Er som har anordnat de underbara dagarna på Valjeviken. Ett tack till alla deltagare för den goda stämningen.