Utflykt till Ivö september 2019.

Tisdagen den 10 september 2019 inledde Strokeföreningarna Öresund/Nordvesten sina årsverksamheter med en gemensam utflykt. I den stora anslutningen begav vi oss i handikappanpassad buss österut till Bromölla och sedan till Ivön.

Framkomna till Bromölla blev vi välkomnade av vår guide, Bromöllaprofilen Elisabet Knutsson. Här tillsammans med vår ordförande i Öresund/Nordvesten Alf Wallin.
Vi började med ett besök i det stora fabrikskomplexet Ivöverken.

På Ivöverken blev vi emottagna av f.d. anställda, som ännu efter sin pensionering ideellt ägnar stor del av sin tid i fabrikens anda. Vi fick berättat brett och intressant om fabriken från dess grundande sent 1800-tal till nutid. Vi visades runt i dess museum och fick berättat och förevisat tillverkade föremål, processer och mycket annat.

Här på Ivöverken kände vi oss verkligen hemma.
Vem har inte upplevt dessa toastolar!!

Efter besök i fabriken gick färden vidare, och Elisabet gav oss många intressanta fakta om Bromölla. Vi åkte sedan mot Barum vid Ivösjön och tog bilfärjan över till Ivön. Vi åkte genom vacker natur och vackra vyer. Flertalet platser blev berättat om, såväl på fastlandet såsom på Ivön.

Här på Ivögården åt vi en god och fin lunch i dess trevliga restaurant.
Chiddevippen

Vi tog eftermiddagsfika på hembageriet café Sandhem i Vä utanför Kristianstad. Till kaffet blev det denna goda chiddevippbakelse.

Färden gick vidare tillbaka mot vår Skåneända. Stämningen var god.
Ett stort tack till Alf Wallin för den trevliga och intressanta dag, som du har planerat för oss.
Vi tackar också Elisabet Knutsson för den trevliga och intressanta guidningen.
Tack vår chaufför Klas för fin och behaglig körning.