Sommarresa till Öland 2019.

Måndagen den 27 maj 2019 avreste medlemmar i Strokeföreningen Öresund/Nordvesten i fullsatt buss på en femdagars resa till Öland. Vår ordförande Alf Wallin hälsade oss välkomna och det rådde god stämning i gruppen. Vi körde genom Blekinge och anlände tidig kväll till Öland och det fina hotellet Skansen i Färjestaden. Under tre dagar (tisdag, onsdag, torsdag) utforskade vi ön och Kalmar.  Norra Öland, Kalmar med slottet samt södra Öland med Ottenby fågelstation. Fredagens hemresa förde oss in i landet genom Småland och vi besökte Kosta Glas samt IKEA museum i Älmhult. Vi hade tre duktiga chaufförer: Christer, Jim och Mikael. Deras lokala kunskaper bidrog till den kunskap vi gavs.

Ordförande Alf Wallin

Vår ordförande i Öresund/Nordvesten Alf Wallin har lag ner hårt arbete och mycket energi på att fixa den här underbara resan. Många saker och detaljer var att tänka på. T.ex. urvalet av matställen. Måltiderna var inte bara god mat utan också en trevlig samvaro i gruppen.

Vägga rökeri

På vägen till Öland stannar vi till och äter en god fiskrätt på det trevliga och populära Vägga Rökeri i Karlshamn.

Hotell Skansen

Vårt trivsamma och moderna hotell Skansen i Färjestaden. Här njöt vi. Vi åt frukost och middag med fin service av duktig personal.

Vår buss vid Ölandsbron

Vår handikappanpassade buss med lift och den hade tillkopplat släp med ramp för våra hjälpmedel. Här på väg till Öland under en bussfikapaus vid Ölandsbron.

Vår guide Caroline Landtmanson framför slottet Solliden.

Caroline Landtmanson var under tisdagen vår guide, då vi besökte norra delen, tillika större delen av ön. Hon kunde allt om Öland från tidig historia till idag. Mycket intressant, mästerligt och grundligt gav hon oss kunskap om Öland ur alla möjliga synvinklar. Vi var hänförda över hennes gedigna kunskaper, som hon förmedlade och visade. Historian, geografin, geologin, biologin, naturen, faunan, botaniken, vatten och havet, samhället förr och nu, byarna och boenden, kulturen, religion, arkeologin, kyrkorna, kvarnarna och andra byggverk, Sollidens fauna och tillhörande kungahushistoria……ja, allt detta och mer!!!

Borgs by

Radbyar är en historisk företeelse på Öland, och här befinner vi oss i Borgs by. Caroline berättade, hur radbyar var uppbyggda, och hur det lilla samhället fungerade. Som det låter, så låg gårdarna på rad.  I Borgs by fanns endast två gårdar. Allmänt var, att ju rikare man var, desto mer mot mitten bodde man. På bilden är del av byn, och längst bort till vänster ser vi S:t Knut kapell, som genomgår renovering, och som uppfördes på 1100-talet av den danske kungen Knut. Ön har varit dansk. På slåtterängen vid gården växte flera orkidéarter.

Stubbkvarn för att mala mjöl.
Skurkran för att slipa sten.
Sådana här stengärden fanns det gott om på ön.
Kalmar slott.

På onsdagen besökte vi Kalmar, och vår chaufför Christer kan den staden. Vi började med en rundtur, och Christer berättade  intressant om byggnader och annat, som vi passerade. Objekten var inte bara utpekade föremål utan innehöll en berättelse. Vi parkerade därefter vid Kalmar slott och drack förmiddagskaffe i dess café.

Vår guide Anna på Kalmar slott.

Därefter blev vi på slottet guidade av Anna. Det blev en bred och fängslande berättelse om vår svenska historia. Vistelsen ”på plats” försatte oss flera hundra år tillbaka i tiden. Tillbaka i nutid hade vi lite egentid, innan vi anträdde den vackra broöverfarten hem till hotellet igen.

Eva Paradis är formgivare på den familjeägda Paradisverkstaden i Färjestaden.
Här med ett vackert konstverk.

Torsdagen och södra Öland och vår egen Lennart var guide och reseledare. Efter ett besök i Paradisverkstaden bar det av till södra delen av ön. Lennart berättade intressant om orter och byggnader, som vi passerade. Chaufför för dagen var Jim, som kan Öland.

Fyren Långe Jan och Ottenby fågelstation på Ölands södra udde måste man se.
Kosta glasbruk med butiker.

Under fredagens hemresa körde Mikael oss, och vi gjorde uppehåll vid Kosta Glas för fika och besök i anläggningen. Efter ytterligare besök på IKEA Museum i Älmhult antog vi färden mot våra hemtrakter.

Ett Stort tack till vår ordförande Alf Wallin, som ordnat, fixat och donat för att få tillstånd den här fantastiska och trevliga resan.

Och även ett tack till Er alla. Ni har med Ert goda humör bidragit till den fina stämningen, som vi har haft på den här resan.

Text och bild av Dan o Maj Löwenstein