Medlemsträff september 2018 på Tegel och Bialitt.

Måndagen den 10 september 2018 var det dags för en gemensam uppstart för föreningarna Öresund/Höganäs och Nordvesten. Efter ”bussfikastund” på Ringstorp begav vi oss till Rydebäck söder om Helsingborg. I god stämning intog vi där en fin lunch på den trevliga restauranten Tegel.

Mätta och belåtna begav vi oss till det historierika Rydebäcks gård och sammanträffade med guiden och Rydebäcksprofilen Jenny Aspenberg. Hon skulle berätta om den gamla tegelorten. Rydebäcks historia såväl samhälleligt, kulturellt och geologiskt berättades om för oss. Vi blickade tillbaka hundratalet år tillbaka i tiden, och båda sidor om Öresund hade att bidra med intressanta och viktiga fakta, bl.a. Tycho Brahe, som vi lärt känna vid vår vårutflykt till Ven.

Rydebäcks gård har intressant historia.

Vi förflyttade oss därefter till det informationsrika Rydebäcks muséum, där Jenny gav en kompletterande berättelse om Rydebäcks historia fram till idag.

Vill du veta mer om Rydebäcks historia så klicka på länken här under:   www.rydebackshistoria.com

Jenny Aspenberg berättar med inlevelse.

Så tog vi farväl av Rydebäck och begav vi oss till gården Bialitt i Svalövs kommun. Den är ju för oss äldre känd för TV-programmet ”Bialitt” med Lasse Holmkvist, Gunnel Nilsson och Lennart Källgren. På vägen dit informerade Alf om andra tegelbruk i vår Skåneända. Framkomna och i den mysiga stugmiljön intog vi i livliga samtal gott eftermiddagskaffe med härliga bakverk.

Kan det bli mera skånskt? …….. Bialitt

Interiör från det mysiga kaffestället Bialitt.

Ett tack till Alf, Thord och Liz för en underbar och intressant utflyktsdag.

Ett tack till vår duktige chaufför Mikael, som kört oss säkert och behagligt.

Även tack till vår duktiga guide Jenny Aspenberg, som gett oss bred och intressant kunskap om Rydebäck.