Sommarresan till Skagen 2018

Sommarresan 2018

Sommarresan till Gotland 2016 och till Bornholm 2017 producerade många fina reseminnen, som nu 2018 skulle följas av en sommarresa till Skagen i Danmark.

Vi var ett trettiotal resenärer i Strokeföreningen Öresund/Nordvesten fyllda av glädje och förväntningar, när vi mötte upp måndagen den 21 maj 2018 vid den handikappanpassade bussen, som skulle ta oss till Skagen via Själlands Odde och Århus. Vår duktige ”resefixare” och ordförande Alf Wallin hälsade med sitt goda humör oss välkomna.

En färjetur från Helsingborg till Helsingör inledde vår resa och följdes av en tur genom det natursköna danska landskapet. Vårt första stopp blev vid danska kungafamiljens Fredensborgs slott, och i den vackra slottsmiljön hade vi härligt bussfika.

Vår tur gick sedan vidare till öns nordliga färjeläge Själlands Odde, varifrån vi hade en nära två timmars sjöresa till Århus på halvön Jylland. I härlig havsmiljö intog vi lunch.

Så bar det av norrut med fikapaus vid Ålborg och mot vårt slutmål Danhostel i Fredrikshamn.

En god och trevlig middagsmåltid och en natts skön sömn med goda drömmar och tankar på kommande dagars spännande och intressanta program.

Utvilade intog vi härlig hotellfrukost och dagens, 22 maj, tema var det havsnära och konstnärliga Skagen vid Jyllands nordligaste spets, och där två hav möts, Skagerack och Kattegatt. Det var en upplevelse att kunna stå där med fötterna i varsitt hav på den sandrika och breda sandstranden och njuta av företeelsen.

Men stranden i all ära. Skagen är ju också konstnärernas Mecka. Så det blev ju ett besök på Skagens konstmuséum med en duktig guide.

Nästkommande dagar, den 23 och 24 maj, fortsatte vi vår odyssé på norra Jylland med besök i Fredrikshamn, Hirtshals och Lökken. Här kan framhävas akvariet i Hirtshals, Nordsoen  Oceanarium, Nordeuropas största. Underbart att uppleva världshavens hemligheter i den stora anläggningen.

Under vår vistelse på norra Jylland besökte vi och fick se många intressanta ting och gavs även badmöjlighet.  Våra dagsmåltider åt vi på trevliga restauranter. I den fina stämningen njöt vi av den havs-och strandnära miljön. Vår chaufför Christer var mycket trevlig och duktig.

Vår hemfärd den 25 maj tog en annan väg än ditfärden. Det blev vägen söderut genom Jylland mot Lilla Bältbron och över till ön Fyn och staden Odense. Det blev bussfika och senare buffé på restaurangen ”Den Grimme Aelling” i Odense.  Ja, alla har vi väl som barn fått höra sagan om ”Den fula ankungen”, som skrivits av nationalförfattaren och ”Odensaren” H C Andersen.

Mätta och belåtna upplevde vi sedan färden över Stora Bältbron och genom Själland till Malmö via Öresundsbron. Vår ”resa till Skagen” blev även en ”resa Danmark runt”. Nöjda och belåtna anlände vi hem och tog farväl och tackade varandra för trevliga dagar.

Tack Alf Wallin för en informationsrik, underbar och minnesrik resa, som du arbetat fram.

Tack till vår trevlige chaufför Christer, som kört oss säkert i sin bekväma handikappanpassade buss.

Här på Danhostel i Fredrikshamn bodde vi.

En av våra hållpunkter var solnedgången i Gamla Skagen. Vad njutbart!!!

High Chaparal?? Nej! Vårt lunchställe i Skagen.