Sommaravslutning i Helsingborg 2018

Torsdagen den 7 juni 2018 var det dags för Strokeföreningen Öresunds årliga sommarfest och som i tidigare år på Sköldenborg, och festen kunde väl rapporteras som gångna års fina avslutningar med god mat och dryck.

Men!!!!

Onsdagen den 6 juni, alltså på vår nationaldag, sen kväll körde ett lastbilekipage ner en kraftledning i nordvästra Skåne. Följden blev elavbrott för flertalet tusen elabonnenter från enskilda hushåll till stora köpcentra.

Nästkommande dag den 7 juni samlades vi för festförberedelserna. Maten till vår fest var förbeställd i en butik, och vårt ordförandepar Alf-och Annemarie Wallin skulle avhämta den färdigställda och fina festmaten 20 km bort en timme innan vår fest skulle starta. Men……det gick överhuvudtaget inte att komma in i butiken. Och än värre……..där stod paret Wallin utan någon mat till festen. Allt p.gr.a. elavbrottet. Ett mobilsamtal till oss festförberedare förmedlade alltså en tråkig nyhet.

Stora delar av vår länsända var strömlösa. Men skam den som ger sig. Alf och Annemarie gav inte upp utan beslutade att ge sig ut på en inköpsrunda(eller försök därtill) i olika butiker, som inte borde ha drabbats. Mycket i butikerna var efterfrågat p.gr.a. studentfirande nästa dag den 8 juni.

I god tid ankom festgästerna. Alla delgavs den udda nyheten, och ingen hängde läpp för det. Istället höjdes stämningen.

Slutligen, om än något försenat, anlände festmaten, och där fanns allsköns läckerheter. Alla i lokalen och glada i hågen hjälptes nu åt att duka upp och förbereda för måltiden. Det blev en mycket god och trevlig festmåltid. Som vanligt hade vi lotteri med fina vinster och gott fika. Festen blev mycket lyckad.

Alla var nöjda och gav mycket gott betyg till maten.

Tack för en fin fest, som blev lite annorlunda.