Utflykt i Kullabygden september 2017.

Torsdagen den 7 september 2017 genomförde Strokeföreningen Öresund/Nordvesten en dagsutflykt till Kullabygden.  Kullahistorikern Torbjörn Gerward skulle berätta om denna och dess historia, speciellt hamnarna.

Våra olika avdelningar sammanstrålade i Höganäs. Där hade vår ordförande Alf Wallin fixat ”bussfika”. Vi njöt av gott kaffe och härlig macka i det trevliga hamnområdet. Därefter startade vår excursion.  Med sin breda kunnighet, humor och berättarkonst fångade Torbjörn oss hela dagen med intressant, grundlig och mycket rik information om de många hamnarna och deras historia från deras uppkomst- vissa hundratals år tillbaka i tiden. Samhällen och platser, som vi passerade, blev också intressant och brett berättat om. Här kan t.ex nämnas orts-och hamnnamn, som fick sin historia redogjord från den historiska begynnelsen.

Mölles historia, och då särskilt turism, berättades om, och på detta anrika hotell Kullaberg intog vi lunch.

Här ser vi hamnarna i Nyhamnsläge och i Mölle, den senare från den vackra inredningen i vårt lunchställe.

Här på det berömda ”Flickorna Lundgren” blev det eftermiddagskaffe och intressant berättat om ställets uppkomst och historia.

Ett hjärtligt tack till:

*Alf för en fin och trevlig utflykt.
*Torbjörn för stor och intressant kunskap, som vi fått om      Kullabygden.
*Vår trevlige busschaufför, som rattade bussen skönt och behagligt även in i trånga  gränder.
  Dessutom fick vi också av honom höra om trevliga episoder i hans  arbete.