Anhörigkurs på ”Ädelfors” februari 2017.

ädelfors skola

Genom åren har medlemmar i Strokeföreningen Öresund/Nordvesten besökt Folkhögskolan i Ädelfors vid Vetlanda(se bilden ovan) för att excercera kropp, hjärna, hjärta och det goda humöret. Den duktiga och trevliga personalen, den fina stämningen, den goda maten och den sköna miljön är några av lockelserna till välbefinnandet. Intressanta och givande föreläsningar, skön massage, gymnastik, tankenötter, promenader och samvaro.

emma

21-24 februari 2017 deltog där en grupp medlemmar från vår förening i en ”Anhörigkurs”. Resa till-och från Ädelfors skedde med handikappanpassad buss. Kunskaps-och kroppsmässigt rörde vi oss i hälsans, kroppsvetenskapens, medicinens och gymnastikens värld. En punkt var också allehanda samhällets handikappfrågor.

Inte nog kan betonas en ibland bortglömd grupp och dess stora betydelse: ANHÖRIG, och som synes var fokus på den här kursen. På bilden ovan ser vi Anhörigkonsulenten Emma Croona vid Vetlanda kommun. Hon gav oss värdefull information, som följdes av engagerat samtal och diskussion.

konst eva m

Vi hade en konstrunda på skolan, och då stötte vi på en ovanlig kombination: konstverk och dess skapare, konstnären Eva Magnusson, som också är lärare på folkhögskolan.

Ett hjärtligt tack till all den fina personalen på Ädelfors för härliga och givande dagar.