Medlemsträff november 2016 i Helsingborg.

imbergbra

Torsdagen den 10 november 2016 hade vi i Strokeföreningen Öresund till vårt månadsmöte på Ringstorp än en gång besök av vår käre vän och kyrkoherde Gösta Imberg. Vad han än föreläser om, så fängslar han publiken. Denna gång handlande det om psalmboksförfattarinnan Lina Sandell, som har skrivit många psalmer, bl.a. ”tryggare kan ingen vara”.

linasandellbra

Lina Sandell föddes 1832 och växte upp i Fröderyds Socken, Småland, och där hennes far var präst. Vid senare år var Gösta Imbergs far präst i samma socken, och Gösta har vuxit upp i Lina Sandells barndomshem århundradet  senare.

Vi fick höra mycket intressant om Linas liv, psalmdiktande och författarskap. Vi fick tillsammans sjunga några hennes psalmer. Imberg har besökt oss i föreningen tidigare(se Öresunds möten för november 2015 och januari 2016) Han forskar flitigt i sina objekt, och med sin fina retorik och bildillustration fångar han publikens stora intresse, vad alltså än han berättar om.

Under efterföljande kaffestund med Imberg så fick vi även där intressant och till ämnet knytande information. Vår ordförande Alf Wallin gav föreningsinformation.

lina-sandellbra

Tack för en fin och intressant presentation av vår svenska psalmboksförfattarinna.