Äppeltavlan i Kivik 2016.

tavlan1Tisdagen den 27 september 2016 anordnade Strokeföreningen Öresund/Nordvesten en utflykt genom natursköna Skåne med anhalter i Kivik och Bosjökloster, och Strokemedlemmar från Ängelholm, Höganäs och Helsingborg avreste i morgonstund med vår duktige chaufför Per i hans bekväma och handikappanpassade buss.

slottetVår första anhalt är Bosjökloster, som enligt historieforskning bör vara grundat vid år 1080 som ett Benedikterordens nunnekloster. Det ligger vackert på en halvö i Ringsjön. Här berättar den duktiga guiden Karin Werell fylligt och intressant om Bosjökloster historiskt och i nutid, i det att vi förflyttar oss i byggnationen.

kyrkan

Den stora anläggningen lockar idag till stora och små festligheter och aktiviteter, såsom bl.a. här i dess kyrka till bröllop.

salen

Här njöt vi av den goda maten och den fina stämningen i Bosjöklosters restaurant med bl.a. gös från Ringssjön. Därefter begav vi oss på en vacker resa via Brösarps backar till Kivik och den där årligt återkommande Äppeltavlan.

bussapple

Vår fina buss parkerar här intill arrangemanget.

kakorna3

Ett ”stenkast” från Kivik och vid Stenshuvud ligger Café Annorlunda . Caféet är välkänt för sitt fika med många goda kaksorter. Mums!

granstens2

Efter fikat och en underbar utflyktsdag är det nu dags att återvända mot våra hemtrakter.

Chatarina Persson vid Rehabiliteringsenheten var medbjuden på resan och vill här framföra sitt hjärtliga tack för en fin och trevlig utflykt tillsammans med oss Strokemedlemmar.

Ett stort tack till Alf som arrangerat resan!