Sommarresa till Gotland 2016.

Strokeföreningen Öresund anordnade en veckolång resa till Ädelfors Folkhögskola(Vetlanda) och Gotland med avresa tidig lördagsmorgon den 28 maj 2016. Vi började med en dygnslång sejour på Ädelfors och fick exercis i hjärna, hjärta och det goda humöret. Till Visby anlände vi på söndagskvällen med båt från Oskarshamn och vidare till vårt slutliga mål Åminne stugby vid vattnet på öns östsida. Under tre dagar(måndag, tisdag, onsdag) utforskade vi grundligt Gotland med hjälp av lokal guide: Södra Gotland med Hoburgsgubben, Visby/Lummelundagrottan samt norra Gotland/Fårö. På torsdagen hade vi ”på egen hand”-aktivitet i Visby, och för den som ville anordnades en del småaktiviteter. Gemensam lunch liksom i övriga dagar hade vi på en trevlig restaurang. Samma dags tidiga kväll bordade nöjda och glada Strokemedlemmar båten från Visby till Oskarshamn, varifrån en skön bussresa påbörjades till våra nordvästskånska bo-orter. Vår duktige chaufför Thomas Persson och hans moderna och bekväma handikappanpassade buss var med på hela resan.bussafikat

Efter några avbokningar var vi trettiosex i gruppen. Vi hämtades upp av bussen på Ringstorp, i Höganäs, i Ängelholm och i Örkelljunga. Under hela veckan såg Thomas till, att vi skulle trivas och ha det bra. Här serveras gott bussfika och kalla drycker i Småland.

åminne skolan

Folkhögskolan i Ädelfors, som flera av oss ”Strokare” besökt tidigare, bjuder på mycket för kropp och själ. Cicci informerar här om anläggningen, dess historia och aktiviteter. Hennes breda information uppmuntrar även till promenader i den kulturrika och natursköna omgivningen. Cicci bjuder även på tankenötter.

monicagympa

Monicas härliga sittgympa får man inte missa. Alla oavsett handikapp kan delta. Man gör så gott man kan.

rolf

Rolf, som är verksam inom hjärnkraftförbundet och lärare på Ädelfors Folkhögskola, informerar om funktionsnedsattas problem i samhället och samhällets skyldigheter och okunskap. Vidare om FN-konventionen gällande funktionsnedsatta. Mycket känner man igen, och hans intressanta föreläsning följs av en aktiv diskussion.

ädelfors skolabuss

Här är vår handikappanpassade buss på Ädelfors, och vi planerar för avresa till Gotland. Som synes har vi ett släp på bussen, vilket möjliggör smidig  bagage-och hjälpmedelshantering.

färjan

Vi färjeläget i Oskarshamn(och i Visby) måste vi passagerare gå på färjan. Här rattar Peter sin permobil mot ingången.

Åminne restaurang

Under söndagskvällen anländer vi till Åminne Stugby, en stor anläggning vid havet och i den fina naturen. Här är den blå matsalsbyggnaden, där vi under trevlig stämning och gemyt intog frukostar och kvällsmåltider i den fina restauranten med dess goda mat och duktiga personal. Att Åminne ligger vackert kan väl den här vyn vittna om.

Åminneåminnesstuga2Här ovan är några av de stugor, som vi var fördelade över.

025-Austrian-Copper

Under tre dagar(måndag,tisdag,onsdag) fick vi guidad visning om Gotland. Vår guide Peter Doolk har mycket bred kunskap om Gotland. Han gav oss grundligt, givande och mycket fängslande information om allt på ön, såsom dess naturmässiga tillkomst, historia, historisk och modern arkitektur, religion, kyrkor, seder och bruk, folkleverne, samhället i övrigt, geografi, järnväg, jord-och skogsbruk, geologi, växtlighet, djurarter och mycket mer kan räknas upp. Vidare under de tre dagarna fick vi berättat om ett oräkneligt antal objekt, som vi passerade eller stannade till vid. Peter redogjorde för varje sådant ur många aspekter. Ja, han var outtömlig. Här nedan är några av de många ting, som vi ingående och intressant har fått berättat om.

almedalen2

domkyrkan2visbygränd2
hoburgsgubben2lummelunda2orkideer2väderkvarnfärjan1b2fåröbergman2Fårö kyrka med Ingmar Bergmans grav och Kutatavlan.kutatavnfårösvvvgärdsgård2raukarlanghamn2palmeplatsOK

025-Austrian-Copper

BredablickHär är vi på väg till den fina restaurangen Bredablick i Visby, där vi åt en av våra goda och dagliga luncher. Under veckan hade vi i såväl Ädelfors såsom på Gotland ett brett och fint utbud av dagliga måltider och fika.

alfmariehel

Vår ordförande Alf Wallin har arrangerat och jobbat fram den här reseveckan. Vi deltagare var från Öresund/Helsingborg och Höganäs samt Nordvesten/Ängelholm. Vi tackar Alf för ett mycket fint arbete, som han har lagt ner på det, som blev en hellyckad vecka. Här tillsammans med hustrun Annemarie och Helene.

chaufförfruHär är vår chaufför Thomas i sällskap med sin mycket trevliga fru Novi utanför kalkbrottet i Slite. Det här är ett hjul till de stora fordonen i kalkbrottet. Novi hjälpte glatt till med bl.a. serveringen vid bussfikastunder, lastning och lossning.

Ett stort tack till vår duktige chaufför Thomas och Novi. De bidrog till den fina trivseln. Thomas körde skönt och behagligt och kryssade bussen mästerligt i alla lägen inpå den smalaste väg.

peterbild

Ett stort tack till vår duktige guide Peter Doolk, som på ett stimulerande sätt gav oss intressant och bred kunskap om Gotland. Vi var helnöjda.

Ett stort tack till hela resegänget för god samvaro och gott humör.