Medlemsträff på Ringstorp februari 2016.

Torsdagen den 18 februari 2016 hade Strokeföreningen Öresund månadsmöte. ”Dumlemannen” Sven Holger Svensson skulle underhålla och roa oss med kåserier och livssyn. Då vår kåsör anlände för att förbereda det tekniska, kunde vi genast se och uppleva en man med sprudlande iver, och som fångade oss med sitt sätt att vara. Han utstrålade en positivitet och glädje till den grad, att vår datatekniker tog alla ”inkopplingssvårigheter” med humor och lätthet. Vi såg fram emot ett underbart kåseri. Och så blev det.

dumlemannen2B

Sven Holger framlade fylligt, livfullt och humoristiskt livets komplexa verklighet, avsteg därifrån och unika händelser.

Från sitt eget innehållsrika liv berättade Sven Holger bl.a. om sitt inträde i unga år till läroverket. Lärarens ”han har läshuvud” kontras av modern med ”var har han fått det ifrån?”, och så började livet i lärans högborg. Vi insöp humoristiska fakta om gamla lärare, vaktmästare, en charmant fransklärarinna, konstig betygsättning och ”legala” lögner vid sen ankomst.

”Med en streber menar vi vanligen en dugande person som vi inte tål”(svensk litteraturvetare). Ja… Sven Holger utvecklade och fängslade oss med livets allvar och frågor, som t.ex. att ”måste” är defensiv energi och ”vill” är offensiv energi. Han kunde med sin humor gräva upp och påminna oss om det gömda och glömda.

Under sina framföranden bjuder Sven Holger alltid på Dumlekola och har därigenom fått smeknamnet ”Dumlemannen”.

dumlemannen3

Vi fängslades alla av hans framförande och agerande och tackar för en fin och trevlig eftermiddag.