Medlemsträff i Ringstorp januari 2016.

poltavbra

Vid vårt månadsmöte i november 2015 höll kyrkoherden från Örkelljunga, Gösta Imberg, ett mycket intressant föredrag om Dag Hammarskjöld (se ”Aktiviteter som varit i Öresund/medlemsträff Ringstorp november 2015”), och vi såg nu fram emot Gösta Imberg som föredragshållare vid vårt januarimöte torsdagen den 21 januari 2016. Från fredens man skulle det nu bli svenska krigarkungar i Österled, och rubriken på dagens föredrag var ”Poltava”.

Gösta Imberg gav en mycket intressant tillbakablick till Karolinertiden åren 1654-1718 med svenska kungarna Karl X, Karl XI och Karl  XII och Stora Nordiska kriget 1700 – 1721 med att Danmark, Polen och Ryssland anföll Sverige. Här hölls bl.a. Slaget i Poltava(idag beläget i Ukraina) 28 juni 1709 mellan Karl XII och ryske tsaren Peter den Store. Sverige led stora förluster, och den svenske kungen flydde till Bender(idag beläget i Moldavien). Gösta  Imberg gav en mycket intressant och bred historisk tillbakablick, som även innefattade svensk historia. Bland många intressanta fakta framkom, att vi har 1686 års kyrkolag att tacka för vår folkbokföring.

slagfältet Poltava 2

Lika intressant blev det, när Gösta Imberg berättade, att en anfader till honom, svenske fältpastorn Abraham Imberg tjänstgjorde och dödades vid slaget i Poltava. Här fick vi berättat och förevisat, hur Gösta Imberg hade och fortfarande forskar fram uppgifter om fältpastorn och knytningen till dagens ättlingar. Vidare fick vi en redogörelse om dagens Poltava m.m. Det måste ha varit en stor upplevelse för Gösta Imberg att i Poltava besöka 300-årsfirandet av slaget vid Poltava och minnas sin anfader.

Imberg1

Tack för ett fint och intressant föredrag och illustrerat med fina bilder.