Medlemsträff Ringstorp november 2015.

EN FREDENS MARTYR.  Så började kyrkoherde Gösta Imberg från Örkelljunga sitt föredrag om förre generalsekreteraren vid FN, Dag Hammarskjöld, vid Strokeföreningen Öresunds månadsmöte på Ringstorp den 19 november 2015.

hemsidans bild

Spännande, intressant och med fina bildillustrationer berättade Imberg om denne historiske legend, som pryder vår nya tusenlapp för att hedras för sin position i världen.

dag2 TUSENKRONORSEDELN

Född in i ämbetsmannavärlden blev toppbetygsstudenten doktor i nationalekonomi. Sekreterare i Riksbanken, Statssekreterare i Finansdepartementet och Statsråd var några av hållplatserna i hans liv.

FNledare

1953 blev han invald som Generalsekreterare i FN och anses ha satt denna organisation på världskartan.  På bilden ovan ser vi, när hans företrädare där, Tryggve Lie, hälsade honom välkommen med orden ”Ni övertar världens omöjligaste jobb”. FN:s fredsbevarande styrka är ett av Hammarskjölds verk. I den fylliga Hammarskjöldska odyssén berättades i detalj om Kongokrisen, som i en flygolycka 1961 blev Hammarskjölds död.

Gösta Imberg gav oss en fin och fyllig redogörelse för Dag Hammarskjölds hela liv, såväl ämbetsmannen såsom den litteräre tänkaren, som var invald i den svenska akademin. Vi tackar för ett fint föredrag.

Efter föredraget gav vår ordförande Alf Wallin oss föreningsinformation, och vi avslutade mötet med fika.