Utflykt till Blekinge 2015.

I juni 2014 genomförde Nordvesten en bussutflykt till kurs-och rehabiliteringsanläggningen Furuboda vid Åhus. Minnet över det trevliga dagsäventyret till östkusten manade till nytt östgående strövtåg. Sagt och gjort, Nordvestens Gunnar-och Gunnel Grånsten tog initiativ för sina medlemmar i Ängelholm och även Höganäs. Ordföranden Alf Wallin fixade en mycket trevlig och uppskattad resa. Tisdagen den 9 juni 2015 avreste glada Strokemedlemmar i utflyktbuss från Torgträffen i Ängelholm med Blekinge i siktet.

IMG_7087bzsz

Medlemmar från Nordvesten stiger på bussen vid föreningens möteslokal Torgträffen i Ängelholm. I bussen finns redan Höganäsarna, och medlemmar från Helsingborg fyllde på.

efsIMG_7102bch

Vid den i naturen vackert belägna EFS-gården(evangeliska fosterlandsstiftelsen) i Åsljunga fick vi god frukostfika. Här hälsar en av dess funktionärer, Gunnel Andersson, oss välkomna och tillför intressant och bred information om anläggningen.

Via småvägar går färden vidare, och Alf Wallin informerar kunnigt om orter, som vi åker igenom, t.ex. Lärkesholm, Slättsjö, Bälinge och Bjärnum. Via Hässleholm går färden vidare mot en härlig lunch på Neuroförbundets kurs-och rehabiliteringsanläggning i det blekingska Valjeviken.

IMG_7116bxxx

Här i Valjeviken njuter vi av den sköna naturen vid havet och intar måltiden i de trevliga lokalerna.

IMG_7145bzz

En sightseeing i Listerlandet hägrar, och den för många av oss välbekante läraren på Valjeviken, Bo Törnlöf, skall guida oss. Här sitter han och samtalar med Gunnar-och Gunnel Grånsten.

japp4

Här är ett litet axplock från de många intressanta platser, som vi fick se och berättat om. Här ser vi i Sölvesborg Europas längsta gång-och cykelbro. Bakom stenröset ser vi Hanö i horisonten. Bo fängslade med sitt stora och breda kunnande.

Bild1a

En skön upplevelse var det med eftermiddagsfika i fiskeläget i Hällevik.

Ett hjärtligt tack för en underbar och lärorik utflyktsdag!