Ädelforsresan 2013

Strokeföreningen Öresunds resa till Ädelfors mars 2013.

ädelforsgänget OK

Söndagen den 24 mars 2013 välkomnade Monica Richter ett glatt gäng från Strokeföreningen Öresund att vara hennes kursdeltagare vid Ädelfors Folkhögskola i Vetlanda. Nitton glada själar från föreningarna Stroke, Afasi och DHR skulle under fyra dagar exercera hjärna, hjärta och det goda humöret.

Vi startade i FN:s värld och fick veta, var detta landar i vår egen vardag. Läraren Rolf lotsade oss in i konstruktivt samtal, och ur detta utvecklade han FN:s ideologier att i framtiden påverka vår egen vardag. En tipsrunda om Astrid Lindgren spädde senare på vår andliga spis.

Uppdelade i tre grupper tävlade vi i hjärngymnastik med flera lätta och svåra moment att lösa. Skön ansiktsmassage gavs oss alla, och vi ägnade tid åt att träna det fysiska med stavpromenad. Våra kunskaper prövades också i musikalisk tävling.

En heldagsutflykt i vackra Småland tog oss till Luffarmuséet i Boda, där ”Snacke Per” och ”Hönsalotta” grundligt satte oss in i tidigare luffarkultur. Nöjda och belåtna fortsatte vi till Målerås, där läderfabrik och glasbruk besöktes. Välgödda med kunskaper om lädertillverkning och glastillverkning samt magmättade av glasbrukets goda hyttesill med många tillbehör åkte vi helnöjda och tillförda många nya och intressanta kunskaper tillbaka till vårt Ädelfors.

snackeper

Till vårt välbefinnande i det vackra landskapet bidrog även den fina miljö, som folkhögskolan med sina utmärkta lokaler utgör. Underbar och duktig personal, god, fin och riklig mat bidrog till stor trevnad. Ej att förglömma den härliga vänskapen, som genomsyrade alla sköna och roliga stunder, som vi hade tillsammans.

Gymnastik och ingående information om näringslära avslutade de fyra underbara dagarna. Trivseln bekräftades även av, att ingen av deltagarna var nykomling på Ädelfors.

Nöjda och belåtna återvände vi till Helsingborg i Ädelfors´ egen handikappanpassade buss.

Dan Löwenstein

Strokeföreningen Öresund.