Skåneträffen 2014 i Hässleholm

Bild1

Lördagen den 4 oktober 2014 var det dags för Strokeföreningen Skånes årliga träff. Denna gång anordnades den av Stroke i Hässleholm och gick i kulturen-historien-och hembygdens tecken. Hässleholmsföreningens ordförande Gun Hansson t.v. här tillsammans med trotjänaren Berit Ståhl hälsade oss välkomna till det kultur-och historierika Bjärnum och dess Hembygdsmuseum.

Bild5

Vid förmiddagskaffet presenterade muséets Jonny flertalet intressanta fakta om museét, dess tillkomst och intressant Bjärnumhistoria.

Bild3

Att gå omkring på muséets mycket stora utställningsyta var ett spännande strövtåg i gammalt och nytt även natur och teknik. Förutom huvudbyggnaden fanns ett flertal gamla och välbevarade byggnader.

Bild6

Den kulturrika Göingebygden hade sin egen ”Döderhultare”,  Alte Nilsson. Om muséet kan läsas  den bifogade länken.

Bild2

Fin och god middag och eftermiddagskaffe intogs i Hembygdsgården. Artisterna Eva och Bernhard underhöll med fin musik och ledde allsång, och vi nära hundratalet stämde kraftigt in i sången.

Ett stort tack för det fina arrangemanget med trevlig underhållning och god mat.

Roskorg