Besök på Hustoftagården 2014.

Måndagen den 15 september 2014 besökte Strokeföreningen Öresunds Höganäsgrupp Hustoftagården vid Höganäs, och vi välkomnades av den gamla gårdens duktiga bevarare.

Bild1samling

Systrarna Maria-och Anna Andersson, födda 1896 resp. 1903, bodde på Hustoftagården , som var släktgård sedan 1717. 1978 donerades gården till Kullens Hembygdsförening, och Hustoftakommittén förvaltar och vårdar gården. I den totala anläggningen är många gamla ting förvarade med stor omsorg. Gården är byggnadsminnesföklarad sedan 2004.

Bild2torsten

I den underbara och välbevarade stugmiljön njöt vi av gott kaffe med fina bakverk tillsammans med  våra värdar. Det samtalades livligt vid kaffestunden, och värdinnorna Monica och Gerd sjöng roliga skånska sånger till Monicas sköna gitarrspel. Kommitténs ordförande Torsten ger här en intressant presentation av gården. Vill du veta mer om gården, se länken här nedan.                                                                                                          http://www.hembygd.se/kullen/hus-och-gardar/hustoftagarden/

bild3linne

Det var ett äventyr att gå runt i den gamla miljön. Många av oss  blev nostalgiska av saker, som påminde om den egna barndomen. Rundvandring i hus och på gård var ett historiskt strövtåg.  Se bara här på det vackra, gamla och hederliga linneskåpet med de så fint pressade och förvarade dukarna och övrigt linne.

Bild4monica

Vår skickliga gitarrist Monica visar här upp en fin förlovningshatt av årgång äldre.

Vi tackar för ett mycket trevligt och intressant besök på Hustoftagården.