Utflykt till Danmark 2014.

Torsdagen den 12 juni 2014 deltog vi medlemmar från Strokeföreningen Öresund i en Danmarksutflykt, som var arrangerad av Strokeföreningen i Skåne län.

12

Medlemmar från Skånes Strokeföreningar anlände till Ringstorp i buss, och i vår lokal intog vi ”Öresundare” förmiddagsfika i sällskap med våra kamrater.

3

Vi anslöt därefter i den fina handikappanpassade bussen, och resan fortsatte mot Hilleröd på Själland och vår motsvarighet där, ”Hjernesagen i Nordsjaelland”.

4

Efter en färjetur över Öresund lägger vi nu till i Helsingör.

7

Efter en busstur genom det vackra danska landskapet och genom slottsorten Fredensborg anlände vi till Hilleröd och Hjernesagens föreningslokal Viemosegård. Där hälsades vi välkomna av föreningens ordförande Lisbet Kragh.

65

Under sköna eftermiddagstimmar var vi tillsammans med Hjernesagens medlemmar på den stora och rymliga gården i det grönskande landskapet. Vi bjöds på god mat, dessert och kaffe.  Att vi talade olika språk hindrade oss inte att konversera flitigt med varandra. På gården fanns det många lokaler för föreningens olika verksamheter.

9

Våra danska värdar hade tryckt upp sånger för att sjungas på såväl danska som svenska. Här leder Lisbet sången i sällskap av en duktig pianist.

8

Ett ympat äppelträd med fyra äppelsorter var Skåneföreningens gåva till Hjernesagen. Här är en invigningsceremoni, där det nu planterade trädet vattnas av Strokeföreningen Skåne läns ordförande Allan Hedlund, Lisbet Kragh och Strokeföreningen Öresunds ordförande Alf Wallin.

Därefter blev det ett kärt farväl och resa mot Sverige. Vi mellanlandade vid Köpcentrat Prövestenen utanför Helsingör för inköp. Därefter färjetur mot Helsingborg och ankomst till Ringstorp, där vi tog farväl av våra skånska Strokevänner.

Vi tackar för en underbar utflyktsdag.