Ädelforsresan 2014

Strokeföreningen Öresunds resa till Ädelfors i maj 2014.

Strokeföreningen Öresund avhöll ett fem dagars seminarium på Ädelfors Folkhögskola vid Vetlanda 19 – 23  maj 2014. Bland många aktiviteter var näringslära, fysiska aktiviteter, hjärngymnastik i form av tankenötter och kluringar, motoriska övningar, tipspromenad och tre museibesök. Uppskattat blev också dagsutflykten med båttur på Göta Kanal och godisinköp på Cloettafabriken i Linköping.

1 undervisningVår kursledare Monica Richter undervisar oss i näringslära.

2 tankenöt1Vid den här motoriska övningen var vi indelade i lag. Det gällde att plocka bort så många klossar som möjligt, utan att bygget rasade.

3 golfDär fanns en fin och rolig minigolfbana, som var mycket uppskattad av oss.

4 tipstävlingen

Här prövas våra kunskaper under en tipspromenad.

5 massage

Duktig personal på Ädelfors ger skön  ansiktsmassage- och behandling.

6 dressinUnder de här dagarna besökte vi tre muséer: Järnvägsmuséet i Nässjö, och som illustreras här. Vidare Emåns Ekomuseum i Bodafors samt Militärmuséet Miliseum i Skillingaryd. Järnvägsmuseet berör alla på något sätt. Vem minns inte dom gamla hederliga trampdressinerna.

7 järnvägsmHär sitter vi alla i genuin järnvägsmiljö.  Vår duktige guide Mikael Pettersson förklarar signaler och styr ett ställverk.

8 götakanal

9 götakanal2Turen på Göta Kanal varade i tre och en halv timme och var tjugo km lång från Borensberg till Berg. Färden gick genom broöppningar, slussar och över akvedukter. Vi åt en fin lunch i båtens restaurant. Det fina vädret lockade oss ut på båtens däck. De natursköna vyerna kring båten förhöjde den spännande, intressanta och underbara resan.